Stiga Gyro elektrische zitmaaier

Elektrische zitmaaier

Een elektrische zitmaaier: kosten- en energiebesparing maar ook onhandig. Een onherstelbaar defect leidde richting robotmaaiers.

Elektrische zitmaaier

Samenvatting:

Nadat ik in 2018 een benzine zitmaaier kocht, ruilde ik deze in 2022 in voor een elektrische Stiga Gyro. Hoewel dit brandstofkosten bespaarde, vond ik de joystickbesturing en het hoge gewicht onhandig. Toen de maaier eind 2024 defect raakte en niet meer te repareren was, kreeg ik gelukkig het aankoopbedrag terug. Dit opende de mogelijkheid om, geïnspireerd door Zweden, nu een robotmaaier te overwegen.


Toen we in 2018 in ons huis kwamen wonen, was overduidelijk dat we een serieuze hoeveelheid gras te maaien hadden. Een zitmaaier lag voor de hand, en in de loop van dat jaar vond ik een gebruikte machine van het merk Stiga. Ik kwam bij de verkoper terecht omdat ik in eerste instantie gezocht had naar elektrische zitmaaiers, maar die waren destijds nog niet gangbaar, en wat er te koop was, bleek erg duur te zijn. Het werd dus een zitmaaier aangedreven met een benzinemotor.

Stiga is een bekend Zweeds merk voor tuinmachines, dat overigens al geruime tijd in handen is van een Italiaans bedrijf. In 2021 werd een nieuw product aangekondigd, een elektrische “zero turn” zitmaaier genaamd Gyro. Ik liet aan de verkoper van mijn benzinemaaier weten dat ik belangstelling had. In het voorjaar van 2022 nam hij contact op en in juni werd de benzinemaaier omgewisseld voor de Styga Gyro 500e. Met deze machine kon ik alle gras in 1 keer maaien, en daarna kon ik hem in een paar uur weer opladen via een normaal stopcontact.

Stiga Gyro elektrische zitmaaier

Stiga Gyro elektrische zitmaaier

De Stiga Gyro wordt bestuurd via een joystick. Dat was wel even wennen, heel anders dan met een traditioneel stuurtje. Bovendien is alles computer-gestuurd. In eerste instantie was de besturing nogal schokkerig, maar een softwareupdate bracht daar verandering in. Een nadeel van de Stiga Gyro is dat deze nogal zwaar is, dus het schoonmaken van het maaidek aan de onderkant was telkens een flinke inspanning. En door het hoge gewicht was er, zeker bij vochtig weer, kans op vorming van sporen in het gras.

Een voordeel van de elektrische zitmaaier was dat we geen dure premium benzine meer hoefden te kopen, in plaats daarvan ging er relatief goedkope stroom in, en zeker als ik de maaier liet opladen op zonnige momenten was dat natuurlijk extra groen vanwege onze zonnepanelen.

Ondanks de grote besparing op brandstofkosten van een elektrische zitmaaier, was het geen onverdeeld succes, door de lastige bediening met de joystick en het hoge gewicht. En ongeacht aandrijving met benzine of elektriciteit kost het in de zomermaanden minimaal 1, en soms wel 2 middagen per week, en dan moet ook nog het weer meezitten. Als het gras te nat is kan er niet gemaaid worden, maar hoe langer er gewacht wordt hoe lastiger de volgende maaibeurt wordt.

Begin september 2024 had ik op een mooie zondag het gras gemaaid, en de maaier daarna schoongemaakt en opgeladen. Maar na het opladen wilde hij niet meer inschakelen, er gingen alleen een paar foutcode lampjes branden. De verkoper van de maaier was inmiddels overgenomen door een grote dealer, en die heeft de Gyro opgehaald om te proberen deze te repareren.

Begin december 2024 namen ze contact op om te melden dat ondanks vele pogingen de reparatie niet lukte. Dat was in principe slecht nieuws, want de garantietermijn was al verlopen. Maar men had erover gesproken met de Nederlandse importeur van Stiga, en er was overeenstemming bereikt dat die de maaier zouden terugnemen tegen volledige vergoeding van het aankoopbedrag.

Toen we in de zomer van 2024 in Zweden waren, was ons opgevallen dat vrijwel alle gazons en zelfs veel openbaar groen en hele parken worden gemaaid met robotmaaiers. Op dat moment leek dat voor ons niet weggelegd, maar omdat de elektrische zitmaaier nu uit beeld was, konden we gaan kijken of het voor ons perceel ook mogelijk zou zijn om een robotmaaier in te gaan zetten. Alles bij elkaar dus een geluk bij een ongeluk.