Auto laden op zonne-energie

Vijf jaar slim laden met de zon

door | 9 juli 2025 | Energie

Vijf jaar slim laden met de zon

Samenvatting

Sinds 2020 laden we onze elektrische auto slim met zonne-energie. Na 5 jaar blijkt 44% van de benodigde 12.429 kWh uit eigen zonnepanelen te zijn gekomen. De uitbreiding naar 35 panelen (12,3 kWp) en een 10 kW 3-fase omvormer in 2022 heeft het aandeel zelf opgewekte stroom voor het opladen significant verhoogd.

Lees verder voor de uitgebreide analyse


Inleiding

Bij de aankoop van onze elektrische auto eind juni 2020 heb ik ook een slim laadpunt aangeschaft dat in staat zou moeten zijn om zo optimaal mogelijk gebruik te maken van beschikbare zonne-energie voor het laden. Dat kon omdat we datzelfde jaar ook een set zonnepanelen met een 4 kW omvormer hebben laten plaatsen, die we in 2022 zelfs hebben laten uitbreiden tot een systeem met 12,3 kWp aan zonnepanelen met een 10 kW omvormer.
Nu, na 5 jaar, ben ik benieuwd of het gelukt is om zoveel mogelijk te laden met zelf opgewekte zonne-energie.

De data

De laadpaal houdt voortdurend bij hoeveel energie er in de auto is geladen, maar ook hoeveel van die energie afkomstig was van het elektriciteitsnet cq van de eigen zonnepanelen. Ik heb die data in een tabel gezet, en daar vervolgens een grafiek van gemaakt:

Eigen zonne-energie vs netstroom voor het opladen van onze EV

Eigen zonne-energie vs netstroom voor het opladen van onze EV

De eerste zonnepanelen zijn pas in augustus 2020 geplaatst, daarom verliep het laden in juli 2020 nog helemaal van het net. In eerste instantie hadden we een 1-fase omvormer van 4 kW. In september 2022 hebben we extra zonnepanelen laten leggen, en is de omvormer vervangen door een exemplaar van 10 kW over 3 fasen.

In de grafiek is per maand te zien hoeveel net-energie er is gebruikt om te laden, en ook hoeveel zonne-energie. Opgeteld zien we ook de totale hoeveelheid energie die de auto in is gegaan.

De cijfers in grote lijnen

Over de hele periode van 60 maanden is het volgende gebeurd:

  • Er is in totaal 12.429 kWh gebruikt voor het opladen van de auto
  • Daarvan was 6.982 kWh afkomstig van het net, en 5.447 was afkomstig van onze zonnepanelen
  • Het percentage “groen laden” was alles bij elkaar dus 44%

Deze cijfers laten zien dat een aanzienlijk deel van de energie voor het laden van de auto afkomstig was van onze eigen zonnepanelen.

De impact van de extra zonnepanelen in 2022

In de loop van 2021 merkten we twee dingen:

  • Ten eerste werd al duidelijk dat het in de meest zonnige maanden van het jaar goed mogelijk is om significant veel te laden met grotendeels zonne-energie.
  • Echter, een elektrische auto heeft een bepaald minimaal beschikbaar vermogen nodig om te beginnen met opladen, namelijk ongeveer 1,2 kW over 1 fase. Met een 4 kW-omvormer zijn er daardoor vaak en langdurig periodes dat er (net) niet genoeg wordt opgewekt om te kunnen laden.

Om die reden gingen we in het voorjaar van 2022 eens kijken of we nog een dakvlak konden gebruiken voor extra zonnepanelen. Het installatiebedrijf dat in 2020 de eerste set had geplaatst, bleek nog een partij panelen van het vorige jaar te hebben met precies de juiste afmetingen om het dakvlak helemaal vol te leggen, waarbij exact de ruimte open bleef voor twee dakramen. En omdat het om een oude partij ging kregen we een interessante prijs aangeboden.

De uitbreiding van 15 naar 35 panelen ging gepaard met het omwisselen van de 1-fase omvormer van 4 kW naar een 3-fase omvormer van 10 kW. De ‘oude’ omvormer, toen nog maar 2 jaar oud, hebben we via Marktplaats verkocht. De koper was er dolblij mee, want dat jaar was er door de Corona-crisis en chip-tekorten nauwelijks aan nieuwe kleine omvormers te komen.

In de data is duidelijk te zien dat er vanaf dat moment een significante toename te zien is in het aandeel zonne-energie in de totale hoeveelheid die wordt gebruikt voor het opladen. Immers, ik kan op het moment dat er genoeg opwek voorhanden is de autolader op de 3-fase stand zetten, en op andere momenten op de 1-fase stand.

Groen percentage per maand

Groen percentage per maand

Vanaf het najaar van 2024 gebruiken we door diverse omstandigheden de auto veel minder, en daardoor is er ook minder energie nodig om te laden. We kunnen daardoor opladen op de meest zonnige momenten en dat betekent dat het groene percentage hoger werd, zelfs midden in de winter.

Conclusie

Het is een ding om een elektrische auto te hebben die efficiënt en duurzaam kan rijden. Maar met de toegepaste laad-strategie laad ik deze ook op een zo duurzaam mogelijke manier op, zo veel als maar enigszins mogelijk is met zelf opgewekte zonne-energie. Bovendien heeft de uitbreiding van mijn zonnepanelen aantoonbaar geleid tot een aanzienlijke toename van gebruik van zonne-energie voor het laden van mijn EV, en mijn laadpaal gedraagt zich intelligent in het benutten van de extra beschikbare duurzame energie.

Vergelijkbare berichten

Warmtepomp-update 2e kwartaal 2025

Warmtepomp-update 2e kwartaal 2025

Terugkijken na 9 maanden van het stookseizoen: Gasverbruik -99%, SCOP 3,4. Grote kostenbesparing, en een zeer comfortabel huis!

Warmtepomp-update 2e kwartaal 2025

Energie-update juni 2025

Zonne-energie volop, gasverbruik voor verwarmen nul! Minder stroomafname dankzij efficiënte warmtepomp & minder autoladen.

Warmtepomp-update 2e kwartaal 2025

Energie-update mei 2025

Warmtepomp aan, gas uit! Meer stroomverbruik voor verwarmen, maar ook veel meer zonne-energie opgewekt en teruggeleverd.